KeKAwaN

THIS ENTRY IS MINE!!!

2.9.09

KEJAHILAN H1N1

SALAM...

hmm rasenye korang sume tau pasal h1n1 nih... tp aku nak kongsi satu kisah benar dan berlaku kat pasar ramadan kuala pilah tentang kejahilan sesetengah manusia yang menetap di sana... rasenye ramai da tau en daddy keje dengan kementerian kesihatan kan.. so cite ni mengenai kawan dia... kawan dia ni pon keje dengan kementerian kesihatan.. disebabkan dia ni bertanggungjawab nak mengelak dari terkena jangkitan h1n1 ni dia memakai mask.. langkah pencegahan seperti yang sume orang tau kan... tapi ni baru permulaan citer ok...

so pada petang beberapa hari lepas dia bertolak dari seremban ke kuala pilah semata2 nak p bazar ramadan kat sn... sampai je sn sebelom kua kete dia pakai la mask... sume anak banak dia pakai... ye la tempat awam kan so kena la pakai mask... so dia pon p la jln2 cri makan kat bazar tuh... sume best2 dia kate... tp ade 1 yang wat dia sakit ati......... sambil dia duk tgk2 lauk pauk n juadah berbuka tuh ade plak 1 sore badigol soot cakap... " ko tengok tu, orang tu takut nak mati..." sambil tgn tunjuk kat kawan en daddy ank banak tuh.... kawan en daddy terperanjat la.. npe dia cakap mcm tuh... padahal dia ptt tau pemakaian mask adalah langkah keselamatan untuk mengelak virus h1n1 dr menjangkiti kiter.... korang bayang la punye la daif orang yang cakap mcm tuh.. adakah pemakaian mask tuh tanda takut nak mati????

of coz sume takut mati kn??? da cukup ke iman kat dada tu brani sgt nk mati?? da cukup ke ilmu n amalan untuk dibawa ke alam barzakh sebb dia brani sgt nk mati???? tak takut ke azab di alam barzakh tuh???? adakah sebab pakai mask tuh patut kawan en daddy dihina macam tuh skali???? kawan en daddy mang x melawan cakap orang badigol tu sebab dia adalah orang luar... dia dari perak kalo xsilap aku... tapi kalo aku la, aku dulik pe orang lua ke memang penduduk sn ke aku ttp akn melawan... pemakaian mask ni adalah penting sebab virus h1n1 akan menyerang sesape sj xkire status n bangsa...

aku yang mendengar citer ni mang malu sebab kuala pilah tuh bole la dikatakan kampung aku sebab aku akan lalu sn kalo nak lik kampung...kenapa jahil sangat warga sana???? tapi aku paham bukan sume warga kuala pilah jahil macam orang yang bercakap tuh.... kekadang aku terpikir gak.. mcam mn virus tu tak merebak... da orang awam sendri jahil n xnak amik tau hal2 penting macam nih... ni baru sorang aku jmpe jahil.... ntah2 kat luar sane ade bape ramai g yang x bertanggungjawab tentang kesihatan.... itu belom lagi mereka yang mang da positif h1n1... kalo korang da tau korang tuh positif h1n1, duk je la umah kuarantin.. jgn la jadi xbertanggungjawab... kua dari rumah n virus tu plak tersebar dengan jayanya kerana sikap korang tuh....

pesanan kepada warga malaysia, jadilah rakyat yang sayangkan negara.. jangan kerana sikap x bertanggungjawab korang, mereka yang x bersalah jd mangsa... renung2 kan....


2 kekawan suda kasi komen:

manje said...

bazar ramadhan kat pilah best tak?
kawan saya kata bazar kat situ best2.
hehhehe..
orang yang bagi statement takot nak mati tu mesti tak ingat akhirat punya la...
suke suki jek.tak up to date langsung dengan isu semasa .

pijot said...

sedap... try la p.. best2 juadahnye... murah2 pon ye gak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...