KeKAwaN

THIS ENTRY IS MINE!!!

11.11.11

Daging Black Pepper Versi Pija

Salam..

ngeee...
demam raya aidiladha belum tamat g nih...
lantaran daging yang banyak memenuhi freezer aku tuh,
so aku decide mau bikin lauk kegemaran my daddy!!!
ngeeee amik mood baik malam jumaat kannn...
DAGING BLACK PEPPER....

resepi ni pun dari daddy sendiri...
aku cume just masakkan..
surprise kat dia yang balik lewat sebab kena keje lebih masa..
ngeeeeeeee



jom layan resepi

bahan- bahan

500gm daging lembu - kambing pn boleh ayam pun bole
1 inci halia - dihiris halus
2 labu bawang besar - 1 biji aku kisar halus 1 biji aku hiris
2 biji bawang putih - kisar halus
2 sudu kecil lada hitam (black pepper la tuh)
satu sudu besar sos tiram
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam
1 batang lobak merah - di hiris cantik2
1 batang saderi - dihiris jugak
2 biji kentang - dihiris jugak
sedikit minyak untuk menumis
sedikit air - setengah cawan 

cara-cara
1. panaskan kuali dan masukkan minyak secukupnya...
2. apabila minyak suda panas masukkan bawang besar yang dikisar, bawang putih , halia .. 
3. goreng sehingga wangi dan naik bau.... masukkan pula sos tiram...
4. masukkan black pepper + garam + gula
5. masukkan daging.... biarkan sebentar hingga daging tidak lagi berwarna kemerahan
6. masukkan air... biarkan daging empuk... 
7.setelah itu masukkan semua sayuran yang dihiris tadi..
8. apabila sayur suda empuk , rasa dulu masakan anda.. kang masin plak... kalo terkurang garam silelah tambah yer.... 
9. apabila suda puas hati dengan rasanya bolelah tutup api dan dihidangkan.. ngeeeee






0 kekawan suda kasi komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...