KeKAwaN

THIS ENTRY IS MINE!!!

11.4.16

4 Golongan Manusia

Assalammualaikum

Kuliah selepas Asar minggu lepas yang saya hadiri di Surau Taman Cengal Utama ini.. Disampaikan oleh PU Muhsin..

Kata beliau :-

Rasulullah SAW dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Imam at-Tirmidzi ( saya x sure sgt bab ni kerana sedang membuka buku jadi saya google ) bahawasanya ada empat golongan manusia yang akan menghuni dunia ini. Apakah golongan tersebut?

1. Golongan yang Memiliki Ilmu dan Harta Banyak

Golongan manusia pertama menurut janji Nabi  adalah mereka yang memiliki ilmu dan harta yang banyak. Sungguh beruntunglah orang yang berada dalam golongan ini, sebab harta yang dikurniakan kepada mereka dimanfaatkan sebesar-besarnya hanya untuk keperluan perjuangan dan dakwah di jalan Allah SWT. 

“Mereka inilah,” janji Nabi dalam riwayat tersebut, “merupakan sebaik-baik hamba.”

2. Golongan yang Memiliki Ilmu Tapi Tidak Memiliki Harta

Golongan kedua ini adalah mereka yang memiliki ilmu namun tidak mempunyai harta. Akan tetapi, hampir sama dengan golongan pertama, pada golongan ini merek juga akan memperoleh ganjaran pahala serta darjat yang tinggi. 

Meskipun mereka tidak dilimpahi harta seperti golongan pertama, akan tetapi ilmu yang dimiliki ini memotivasi mereka untuk bercita-cita “Ya Allah, jika Engkau memberikan aku anugerah harta sebagaimana saudaraku (yang diberi ilmu dan harta), maka aku akan menafkahkan harta itu di jalan kebajikan, sebagaimana yang dia lakukan.”

Dengan ilmunya tersebut, orang pada golongan ini mengetahui hakikat hidup dan mempunyai cita-cita yang agung. Persis seperti orang yang hanya memiliki satu juta untuk infaq, lalu dia merintih dalam doanya, “Ya Allah, jika aku diberikan rezeki dari-Mu senilai satu milyar, maka aku akan menafkahkan di jalan-Mu senilai ratusan juta.”

Kepada kedua golongan ini, Nabi bersabda, “Kedua hamba ini, pahalanya sama.” Betapa bahagianya.

3. Golongan yang Memiliki Harta Namun Tidak Memiliki Ilmu

Golongan manusia yang ketiga adalah mereka yang memiliki harta akan tetapi tidak memiliki dunia. Hasilnya adalah apa yang dilakukan orang pada golongan ini dengan hartanya adalah maksiat dan dosa.

Bahkan yang lebih keji lagi, mereka akan mengajak, membiayai, dan memberikan segala macam kemudahan kepada orang yang mahu menjadi pengikut mereka di jalan keburukan yang bergelumang dosa. Golongan ketiga ini, disebut oleh Rasulullah sebabagai seburuk-buruknya hamba.

4. Golongan Miskin Harta dan Tidak Berilmu

Golongan yang paling terakhir berdasarkan janji Nabi adalah mereka yang miskin harta dan juga tidak berilmu. Maka celakalah mereka yang berada pada golongan ini. Sebab, ia berdoa, “Ya Allah, jika Engkau kurniakan aku harta sebagaimana saudaraku (yang berharta dan tidak berilmu hingga bermaksiat), maka aku akan berbuat maksiat sebagaimana yang dikerjakannya.”

Celaka. Celaka. Celaka. “Kedua hamba ini (golongan ketiga dan keempat),” ujar Nabi menutup sabdanya, “timbangannya sama.”

Demikianlah yang saya sempat ambil nota mengenai empat golongan manusia berdasarkan janji Nabi SAW. Kita sahajalah yang akan mencorakkan diri kita ke mana arah tujuan kita.. Audit diri.. Doakan saya dan saya juga sentiasa mendoakan anda.. InsyaAllah

Wallahualam..

*sumber dari nota sendiri dan research dari google

0 kekawan suda kasi komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...