KeKAwaN

THIS ENTRY IS MINE!!!

11.1.11

Penyimpanan N Pengendalian EBM

Penyimpanan N Pengendalian EBM


SALAM U ALL....


Untuk entry kali nih, ku copy paste from grup yang ku sertai kat FB.. bestttt woooo..... name group... kump. ibu2 menyusukan... like me... muahahahahahaha... check it out..... 



EBM - Penyimpanan dan Pengendalian Perahan susu Ibu
Bagi ibu yang berkerjaya, Susu ibu boleh diperah dan disimpan untuk diberikan pada bayi. TAHUKAH ANDA Susu ibu mengandungi sel hidup? Sebab itu, susu ibu yang diperah perlu disimpan dengan kaedah yang betul untuk memastikan kandungan nutriennya terpelihara dan tidak musnah. Susu ibu sebenarnya mempunyai bahan anti-bakteria yang membolehkannya kekal segar dan tahan lama.

ISTILAH- ISTILAH PENTING SUSU IBU YANG DIPERAH 

* EBM = Expressed Breast Milk
* Fresh EBM = Susu yg baru diperah
* Chilled EBM = Susu yg dah perah, disejukkan bhgn sejuk (bukan beku). chilled EBM akan membentuk dua lapisan, ia bukan basi hokey
* Frozen EBM = Susu yg simpan dlm tempat beku

BEKAS PENYIMPANAN YANG SESUAI

* bekas plastik atau botol susu bebas BPA (Bisphenol-A)
* bekas kaca atau bekas plastik berbucu keras (seperti Tupperware)
* breast milk storage liners yang memang dikhususkan untuk menyimpan perahan susu ibu
* Bekas dadih - Ianya boleh digunakan sehingga 3 kali sebelum dibuang.

Pastikan setiap bekas penyimpanan telah dibersihkan, disteril dan dikeringkan dengan sempurna sebelum digunakan. Nak tau di mana boleh dapat bekas penyimpanan ni boleh terjah ke blog DUNIA SUSU IBU. Sana banyak info diberikan.

Apabila susu telah disimpan di dlm bekas, pastikan setiap bekas ditandakan dgn lebel.

* Tarikh Perahan (Guna susu yang terdahulu)
* Waktu perahan (Guna susu yang terdahulu)
* Kuantiti susu yang diperah
* Nama Bayi (untuk mengelakkan tertukarnya perahan susu ibu tadi jika ramai bayi di taska/ pusat jagaan harian)

Simpan susu dalam kuantiti mencukupi untuk 1 kali penyusuan untuk 1 bekas, contohnya 2 – 4 oz sahaja setiap bekas untuk mengelakkan pembaziran.

TEMPAT PENYIMPANAN

SUHU BILIK?

* Jika bilik tidak ber-AC (aircond) (25 oC - 37 oC), disarankan tidak lebih dr 4 jam
* Jika bilik ber-AC (15 oC - 25 oC), boleh sampai 6-8 jam

catatan: suhu di atas harus stabil, cth bilik ber-AC, tidak dioffkan spjg botol ASI ada di dalam bilik tersebut.


FRIDGE/FREEZER?

Peti Sejuk (1 pintu) - bahagian beku - 2 minggu
Peti Sejuk (2 pintu)
- bahagian beku (-18 hingga -20 °C) - 3 bulan
- pintu bawah (0- 4 °C)
(sebelum dibekukan) - 3-7 hari
(selepas dibekukan) - 24 jam
Pembeku/ freezer (-20C), tahan antara 6 bulan
Jika ibu menyimpan susu di dalam tempat pembeku yang mempunyai suhu sehingga -1 darjah celcius, susu boleh tahan selama 1 tahun.

BEKAS PENYEJUK?

cooler bag/box (0-4 °C), tahan sehingga 12-24 jam

PERINGATAN:

* susu yang dah dicairkan tidak 

  boleh dibekukan semula 

* susu yang dipanaskan tidak boleh

  disimpan sejuk semula



TIP DAN CARA PENYIMPANAN

Di Pejabat

* Simpan susu yg telah diperah di bahagian bawah peti sejuk dan bukan di bhgn beku. Ini bertujuan memelihara kehilangan antibodi akibat pembekuan (susu ibu yg dibekukan masih jauh lebih baik daripada susu formula kerana susu ibu mengandungi antibodi)
* Jika tiada peti sejuk, simpan di dalam cooler bag yang diletakkan bersama pek ais


Di Rumah

Simpan sebanyak yg boleh dibahagian bawah peti sejuk dan sedikit shj dibhgn beku. 

* Susu yg disimpan dibhgn bawah akan dibekalkan kepada bayi untuk bekalan hari esok.
* Susu yg disimpan dibhgn beku adalah untuk dijadikan stok beku perahan susu ibu.

Contohnya: Katakan anak anda 1 hari minum 4 botol susu perahan. Jika satu hari kita berjaya mengumpul 4 botol susu perahan semasa bekerja. Bila pulang ke rumah, simpan 3 botol susu perahan baru di bahagian bawah peti sejuk untuk kegunaan esok hari dan 1 botol lagi ke dalam bahagian beku. Sebagai ganti, keluarkan 1 botol EBM yang bertarikh paling lama dari bahagian beku ke bahagian bawah peti sejuk untuk dicairkan untuk kegunaan esok hari. 


JANGAN BUAT!! JANGAN BUAT!!

* Jangan simpan susu perahan di bahagian pintu peti sejuk kerana suhu di bahagian pintu tidak stabil (kerana kekerapan membuka dan menutup pintu peti sejuk). sebaiknya simpan susu perahan di bahagian paling atas dan paling dalam kerana suhunya lebih stabil.
* Jangan penuhkan bekas sehingga ke penutupnya, tinggalkan sedikit ruang untuk membolehkan pengembangan berlaku apabila susu dibekukan


EVERYTHING ABOUT AICA AGAIN AND AGAIN

SALAM


AICA AT 3 MONTH

kesinambungan aica from 2 months... aica now da 5 bulan... cume mummy malas nk update blog.. muahahahahaha.... at this stage, aica da pndi niarap.... walopon x lama.. and malas... asal da niarap suh mummy angkat... kannnn... aica2.... aica pndai nak bergurau senda... bermanja2.... pandai nak majuk da.... kalo daddy balik lmbt mule la dia..... daddy pggil dia wat xtau je... hehehehehehehe... so sweet.....






AICA AT 4 MONTH




now aica also known as manja da 4 bulan.. baru la mummy and daddy wat kenduri cukur jambul dan aqiqah manja.... alhamdulillah... mmg meriah sangat... plak tuh dgn dihadiri rakan FB ku... mmg kebabom la.... muahahahaha... untung manja... dpt hadiah.. dapat money... tp money mummy simpan ye sayang..... tq pd yg hadir... yg x hadir xpe.... i paham jauh woooooo... hehehehe... alhamdulillah jugak manja skit pn x nangis.... even panas.. ruam pnuh badan.... tp manja rilek... ye la pengantin cilik katekan.. kaber cun woooo........ at this moment manja stil pndi niarap.... hampir tumbuh gg.... asik asah gusi kat jari mummy.... sakit gak manja.. tp demi manja.. mummy suke... hikhikhik..... skang manja ade byk toys..... ade byk story book.... just utk manja... bia manja bijak... insyaallah




AICA AT 5 MONTH



yieeeehhaaaaaa....... arini manja check up for 5 month.... kna injection... hope manja x demam.... ms cucuk manja nangis.. nape sayang?? sllu ok jer.. kali ni skit eh??? manja now batuk n selsema teruk... sayu ati mummy tatkala manja batuk.... mummy x kisah pe org nk ckp.... mummy ttp katekan mummy sayu ati... and im cried actually.... hehehehehehehe..... aku ni batuk pn xnahan petah g baby??? tp xpe.... manja skang ni niarap da pro... cewaaaaahhhhh.... siap guling2 lg.... xleh da mummy bia atas katil....jap je da smpi bucu... aiyohhh...... and most important manja still breast feeding..... yieeehaaaa... insyaallah kite akn kembali fully breast feeding jika kite dpt ibu susuan manja ataupn stok ebm melimpah ruah.. itu janji mummy.... no more fm.... chaiyok chaiyok

GARA- GARA KAK SHIELA

SALAM

Gara-gara kak shiela firdaus la ni ku kembali berkecimpung ke arena blog.. muahahahahaha.... ikutkan malas... siap nuka template.. kannnn rajin suda..... by the way, a big thanks to her.... slh satu cara iolss nk luahkan perasaan... hmmm nmpk sgt iolsss jiwa kacau kan..... hikhikhik.... lalalalalalalalala



18.10.10

PERINGATAN UNTUK PARA SUAMI

SALAM...


SEDIKIT PERINGATAN UTK SUME..



1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.

Allah s.w.t. berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan”



6.10.10


SALAM....
Everything about aica again.. hahahahahaha

06.09.10

aica sebulan.... aica meragam.. perut dia slalu kembung... org kate aku mkn x jaga... eh korang ni.... suka suki je ckp gitu.... aku tau jg mkn aku la... aku bukan bodoh x jg mkn... demi ank aku sggup la... korang ke yg jg aku??? angin je aku.... mcm2 da ubt aku cube ttp xleh.... mak aku pn da abis ikhtiar... last2 aku jumpe sorang makcik ni, katenye aica kna seman kembung.... tu la sbbnyer asik kembung.... dia bg minum air... alhamdulillah ok..... bile timbang aica stil 4kg... alahai sayang... x naik plak kali ni.... xpe la sayang kan x sihat.... ms ni aica da pndi borak.... da snyum n ketawa bile di agah.... da pndi merengek bile mami mainkan dia... sian dia...

aica first month

06.10.10

aica 2 bulan... da mkin pndai borak.... smpi kembang2 idung berbual.... da 4.86kg suda skang... alhamdulillah.. perkembangan yang baik... dia kna injection pn senyum jer... walopon injection 3 serangkai.... blik mah aku bg ubt demam.. doktor soh.. sbb injection ni akan akibatkan demam kate doktor... tp alhamdulillah smpi arini dia x demam pn... gud girl... mami tau manja kuat.... tp mami da mule masuk keje... manja mami
tgglkan mah ibu ye syg... jgn nakal2... walopon ptg smlm mami jmput manja, manja mcm rindu sgt..... asik nk berkepit ngn mami jer... xpe sayang... mlm leh berkepit... siang no ok... mami work.... gud girl paham kan???? luv u aica.......

aica 2 months....



to be continued






PENGALAMAN BERSALIN

SALAM....

Hmmm akhirnya aku berjaya gak nulis lam blog nih.... selepas 2 bulan aku bersalin ni aku belum lupa lagi pengalaman sebelum dan selepas bersalin....

2.08.10

aku pegi klinik desa sikamat tmpat bese aku check up untuk dptkan ubat berikutan aku batuk mase tuh.... skali doktor trus bg mc 2 ari la... aku pn x budget gitu.. da dia bg mc aku ok jer... bersama mc dia bg satu surat untuk aku serah diri ke wad 4.8.10.... so masa ni aku duk mah jer rest...... tp daddy stil keje... hmmmm

3.08.10

aku dirumah.... bosan!!!! tp mak ade la... dedi masih keje tp x ot... almaklum aku kan da nk smpi due... ade 2 ari je lg..... tp nape bb mami ni xnk kua awl??? aiyohhhh x sabar suda....

04.08.10

aku serah diri ke wad... ptg ok... hahahahaha... kalo pg nti lm sgt duk wad plak.. smpi2 je hospital aku kna masuk labour room... wat ctg da.... cek jantung bb.... lpas sume ok bru masuk wad... wah aku tgk org lain sume da skit2.. aku??? duk bc novel.. bosan ok..... bile doktor dtg asik nanye ade sakit ke x???? jawapan ku tetap sama TAK DOKTOR....


05.08.10

pagi kol 8.30 doktor kate nk induce... hmm aku ok jer... sbb da smpi due.. mn leh overdue ok.... tp ms nurse pggil nk induce, eh air ketuban pecah la.... aku ckp kat nurse tp dia diam jer... ms doktor nk induce pn doktor diam jer.... lantak korang la... jnji aku da ckp... skali ms nk wat ctg air ketuban pecah g.. byk.... amik korang!!! kecoh.... trus manggil pakar.... bile pakar da dtg tgk bukaan baru 2cm... aiyohhh... x bukak g ker??? sakit da mule aku rse.. induce tu cepat plak trase nyer... hehehehehe..... bile cek lg kol 2 ptg masih 2cm doktor soh masuk labour room.... katenye bile2 ms akn bersalin walopon bukaan 2cm.... kol 7pm doktor cek lg.... humang aih.. masih 2cm.. induce lg..... mak aih skit ok... sbb kontraksi da mkin kerap time tuh.... dgn doktor asik seluk je... nk kuakan abis air ketuban la itu la ini la... xtau org skit gaknyer.... erksss hahahahaha......

06.08.10

da 1.30am... bukaan baru 3cm.. itupn slpas induce kali ke2.... hmmm sakitnye hanya allah yg tau... tp aku redha.... aku tau ini adelah ujian nyer.... bile pakar da dtg cek aku, aku tnye
bile aku akn bersalin... sbb aku da xthn sgt.. lm suda..... smpikan aku kate, susah2 sgt operate je la la doktor... pastu doktor jawab mmg kami terpksa operate memndangkan air ketuban da lm pecah n tkut bb lemas.... tp ntah bile dia nk operate...smpi kali ketiga aku manggil doktor brulah dia kate ade sorang g nk kna operate baru awk ... fuhhhh.... aku rse nk meraung sbb da terlampau skit..... rase nk meneran pn ade tp doktor xkasi sbb bukaan kecik g..... akhirnya diorg manggil dedi masuk.... n bgtau akan operate aku.... pastu diorg bawak aku ke dewan bedah... mak aih... masuk je sn tkut!!!!! dgn lampu2 nyer... dgn peralatannyer... kate doktor bedah tuh, aku org ke 5 dia bedah sjak mlm td... pakar bius mintak aku duduk n tunduk.... dia cucuk blakang... epidural la.... 7 kali dia try cucuk xdapat... skitnye tuhan je tau... pelbagai jnis jarum dia cube....da smpi jarum ke 7 baru la ok... dia test bius aku ckp ok.. x trase.. tp bile doktor tu da start bedah trase pedihnye... trase skitnye.... aku thn lg... tp smpi dia nk kuakan aica.. dia goyang2 aku da jerit.... sakit!!! trus bius seluruh badan.. amik ko.. pdn mke aku.... pastu aku x ingat ape da..... aku jage2 je da kat tmpt lain, ank aku xde kat aku, dedi xde kat aku.. yg ade cme doktor ngn nurse... bile aku jg je diorg cucuk.... tido lg... smpi kali ke 4 baru aku bbtol jaga n tanye diorg.. mn ank sy?? mn suami sy??? pastu doktor pakar datang n terangkan kat aku..

"awk xsedarkan diri sejak mlm td... berikutan awk kehilangan beberapa liter darah.. (aku lupo da brape liter.. dia ade ckp) so kami terpksa masukkan 2 pain darah.... (rsenye aku ade sain kot form kebenaran masuk drh ms aku mamai ) pastu doktor ckp lg, keadaan bayi awk dengan muka menghadap ke atas dan badan kekiri... serta bayi pn besar.... jadi kami terpaksa gunekan kaedah T terbalik untuk menyelamatkan awk dan bayi.... T terbalik bukan mcm czer bese...rahim awk dibelah lebih 5cm dr org biase dan secara T terbalik... ini untuk mengeluarkan bayi yang senget kedudukannyer.... tp satu yang saya perlu bgtau awk, selepas ni awk xdapat bersalin normal lg.... untuk ank seterusnya awk tetap akan di czer..... kami akan bg awk satu kad utk awk tunjukkan pd doktor berkenaan bile awk mengandung akn dtg.... (hancur luluh hati aku ms nih)
... tapi ..... kate doktor , awk masih boleh mengandung sehingga ank ke 5.... dan xperlu tggu 2-3 thun..... thun dpn pn leh mengandung lg.... aiyohhh..... teknologi skang... ayat itu la yg melegakan aku skit..... "

aku tnye kat doktor, mn anak sy??? dia suruh nurse amik my bb... xsabar nye aku nk jumpe my bb... but aku kate pggilkan suami sy..... skali nurse tu bawak laki org lain da... nm sama tp org lain... aduyai... rupenyer dedi xde kat lua..... my bb smpi doktor suh aku susukan... tp dgn bantuan diorg la... of coz... aku minum pn kna suap petah g nk susukan ank.... seksa gak ms tuh... sian ank lapar.... tp rsenye sakit aku hilang bile tgk dia kenyang..... sian ank mami.... eh lupo nk ckp.... 1st time nmpk my bb, kompom ank aku... hahahaha... fofostat muke aku.....

aica at 1st day

07.08.10

aku pn x igt bile aku kna sorong masuk wad... doktor suh cbe bgn duduk n sbgnye... tu pn slepas mende alah salur urine tu diorg bukak... kalo x baring je la.....aduyai anakku... mami xlarat syg nk amik sayang.... meragam aica dlm wad mlm tuh.... nurse plak dtg lmbt... nk susu gamaknyer... sian la hai ank mami.... da dpt susu nyenyak manja mami tido... kate doktor kalo aku da leh duduk aku leh kua.... best gile la.... arini aku asik mintak dedi papah jer... nk bgn.. nk cpt blik... da lm aku duk wad nih.... ptg tuh bile pakar dtg katenyer esk leh blik da.... fuhhhh legaaaaa......

08.08.10

eh pg ni leh blik kate doktor.... nti mintak somi awk uruskan sume.. ok aku kate.... tup2 ms pakar dtg katenye aica mcm jaundis.... aku da cuak... bila da amik drh aica sah!!! aica jaundis... tp xperlu riso kate doktor... aku n dedi bkn berdarah o... tp ttp kna masuk wad... lorrr... wad icu kanak2 plak aku kna masuk..... hilang da snyum aku.. aku nk blik.... masuk je icu tuh aku duduk jer... aica duduk bawah frame (lampu)...... mlm aku x tido lgsung.. aica meragam lapar.... sjuk lg.... kan dia kna pakai pampers jer.... sian ank mami.. aku plak xleh duk bgn sgt.. amik ms.. mau aica x mengamuk... lgsung aku xbaring.. susah nk bgn kalo baring.... seharian aku duduk jer.....

aica at icu kanak-kanak

09.08.10

bile pakar da dtg n tgk result drh aica pg ni, da turun... da leh kua wad.. alhamdulillah.... akhirnye... aku smpi mah.... smpi mah ni aku da lega... ade mak, ade dedi ade ateh n sume la leh jg aku..... tp lm gak ler aku nk sihat sepenuhnye... hmpir 3 mggu.... kate doktor sbb aku bkn seperti org lain... xpelah... jnji aica sihat... alhamdulillah......


16.08.10

aica 10 ari.... da naik beratnyer... 3.85kg.. alhamdulillah.... kate nurse bertugas, susah nk jumpe baby yg naik beratnye ms hari ke 10 ni.. slalu samada maintain atau turun skit... tp aica naik... alhamdulillah.... my lil princess... gud girl sayang... aica pn da tegap... da pndi angkat pale... da lurus kaki bile berdiri.... mate dia toksah nk ckp la... melilau je.... hehehehehehe

aica 10 ari....

26.08.10

aica 20 ari.... suda 4kg.... alhamdulillah.. walopon susu mami xbrape nk ade, tp aica ttp berkembang dgn baik..... be a gud girl sayang.... aica pn da pndi mengiring sendiri skang... da mule nk niarap..... go go manja... hehehehehehe,.....

aica 20 ari....



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...