KeKAwaN

THIS ENTRY IS MINE!!!

5.12.11

Karipap Ayam

Salam...

Memandangkan aku ni asik wat kuih2 moden...
so kali ni aku wat kuih tradisional..
karipap... tp tetaplah versi moden...
aiyakkkkkkk... hahahahahahaha....

resepi amik dr kak ita nih...
tp ade ler versi derhaka sikit... xsah kan kalo x derhaka..
ngeh ngeh ngeh.....
ms wat karipap ni agk stress sebab acuan dia tuh ntah nape x cantik...
so aku kelim sendiri.. seb bek la ade gak ler pengalaman tlg my mom ms zaman kecik2 dolu..
dan aku pn xde mesin penggelek.. gune je ler ape yg ade.. muahahahahaha.. 
pakai kayu gelek ajer.... janji sodap...


BAHAN-BAHAN

INTI

ayam - secukup rase dan dihiris halus 
5 biji kentang - di dadu
1 sudu besar udang kering (boleh gak kalo nk ganti ikan bilis) optional
1 biji bawang besar - dikisar
2 biji bawang putih - dikisar
3 tangkai daun kari
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
2 sudu besar rempah kari ayam
air secukupnya

(kalo tengok dalam resepi kak ita ade makai santan dan cili kering sume... optional yer... depends to uolss... untuk cili kering sy x letak sbb nk same ngn manja... )

DOH

370gm tepung gandum
150gm planta
2 sudu minyak masak
1 sudu kecil garam
setengah cawan air dr dalam peti ais

CARA-CARA

untuk inti

1. masukkan minyak... tumiskan bawang merah dan putih hingga naik bau
2. masukkan rempah kari dan daun kari. masukkan garam dan gula
3. masukkan cebisan ayam. dan diikuti dengan kentang. gaul mesra
4. masukkan air sehingga menutupi kentang
5. tunggu sehingga air kering dan kentang empuk.. tp make sure selalu kacau yer
6. setelah diyakini sedap tutup api.. ngeee

untuk doh

1. panaskan minyak dan planta.. kasi mendidih....
2. dalam mangkuk lain masukkan tepung dan garam..
3. apabila minyak da mendidih masukkan minyak ke dalam adunan tepung...
4. gaul mesra... guna sudu sebab minyak tu panas okeh...
5. masukkan air sedikit demi sedikit... sehingga dapat doh sesuai.. 
mcm doh roti la lebih kurang
6. perapkan seketika di dalam plastik hingga kelihatan berminyak
7. bolehlah di terap dan digoreng...
 (untuk lihat cara gorengan yg cantik lawatlah blog kak ita yer)






2 kekawan suda kasi komen:

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer kalau dpt rase nie..hikhikhik...

Pijot said...

muahahahahahahaha... dap2.... tp x pedas ler... ngeeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...