KeKAwaN

THIS ENTRY IS MINE!!!

8.12.11

Kuih Lompang ---- Berjimba With Ibu Manja

Salam


ngeee... da lama da ibu manja ajak ke Mydin..
x berkesempatan nk p.. so semalam decide nk p jer...
balik je keje jemput depa and zupppp p mydin...
rezeki dapat parking bbtul depan mydin... ngeh ngeh ngeh
tapi ibu bawak dik yang jer.. 2 anak dia lg tggl ngan abah...
jalan2 la kami.. kalo da pompuan jalan memang lah sume nk belek kan......
masa da nak balik, abah call cakap abah tgglkan ank2 kat dalam kete..
abah nk p opis.. so aku p anto la ibu ke opis abah... eh tgk je ibu kua manja melalak..
ingat ibu nak p mana... so ibu kate takpe akak bawak manja balik...
mulenye dia nk anta ke mah.. aku rase xsedap lak... sian abah manja.. nk keje lagik...
aku decide aku je la jemput... tu yg dapat cooking in peace.. sesorg kat mah...
kuih pn x leceh nak wat.. muahahahahahahahahaha



Memandangkan daddy da merungut asik wat western..
untuk sekian kalinya aku wat kuih tradisional..
KUIH LOMPANG..
da lama nk try tp acuan xdek... so ms lik kg aritu..
aku angkut la mak aku punye... muahahahahaha
itu pn tggl 14 bijik je kate mak.... aduyai...selebihnya ank buah aku main dan xtau mn p da...
memule aku cube ikut resepi dalam majalah RASA...
tapi x menjadi.. bayangkanlah aku duk stim dia lebih 3 jam...
dia gitu jerk... ikut info kate tunggu air gula sejuk baru gaulkan...
tp aku derhaka.. aku gaulkan ms panas lagik air gula tu..
mungkin sbb tu la kot... lastnye aku amik resepi dari kawan FB...
jom tengok bahan2... agk berlainan bahan dia dari majalah RASA...

bahan-bahan
3 cawan tepung beras - aku wat 1 1/2 cawan jerk
4 cawan air - 2 cawan air jer aku gune
5 helai daun pandan - 3 helai daun pandan ajer
1 cawan gula - setgh cawan gule jer
2sdb tepung jagung / tepung ubi - aku makai 1sdb tepung jagung 
kelapa parut
sedikit garam

cara-cara
1. panaskan 1 cawan air bersama gula dan sehelai daun pandan sehingga gula larut. tutup api
2. blender 2 helai daun pandan bersama 1 cawan air 
3. lenser acuan dengan minyak dan panaskan di dalam periuk kukusan.
 dalam bekas lain masukkan tepung beras + tepung jagung...
4. masukkan air + daun pandan yg diblender (tapis dlu yer) ke dalam mangkuk berisi tepung. gaul mesra
5. masukkan air gula tadi dan gaul sume sebati.
6. masukkan beberapa titik pewarna yang disukai. di dalam bekas lain gaulkan kelapa dan garam.
 (kalo nak kelapa tahan lama stimkan kelapa + garam  + daun pandan)
7. keluarkan acuan dan masukkan bancuhan ke dalam acuan dan dikukus selama 15 minit.
8. anda akan mendapati bahagian tengah kuih agk berlekuk... 
kalo da jd gitu kompom kuih menjadi dan tunggu sejuk baru dikeluarkan dari acuan. 
letak kelapa kat bahagian lekuk kuih tersebut. sedia untuk dimakan...


ni versi pakai bekas lain.. muahahaha.. pasai acuan x ckup... lalalalalalala janji rock!!
abaikan ler kalo xlawa yer.. gabungan dua kaler.. muahahahaha


















2 kekawan suda kasi komen:

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer kuih!!

Pijot said...

muehehehehehe... insyaallah sodap kot kat tokak ekau... kat den sodap jo..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...